Tilitoimistot omistajanvaihdoksen innoittajana

Minulla on pitkä tilitoimistokokemus ja peilaan asioita usein siihen, millainen näkymä tilitoimistolla on asiakkaisiin. Olen ollut onnekas, kun olen saanut työskennellä tilitoimistoissa, joissa minulla on ollut mahdollisuus toteuttaa intohimoani asiakkaiden pyyteettömään auttamiseen. Vuosien varrella on sattunut ja tapahtunut kaikenlaista ja rapatessa myös roiskunut.

Kun asiakkaan kanssa tekee yhteistä matkaa, vaisto alkaa kertoa milloin yrittäjän väsymys rupeaa painamaan. Ja vaikkei painaisikaan, tikittää kello kuitenkin koko ajan ja tuo eläkeikää lähemmäs. Vaistoni mukaan ehdotin kerran yhdelle kuuttakymppiä lähestyvälle asiakkaalleni, että pitäisikö pikkuhiljaa alkaa suunnitella toiminnan siirtämistä nuorelle polvelle. Yrittäjä oli siinä mielessä hyvissä asemissa, että jatkajat olisivat löytyneet omasta perheestä: pojista, jotka jo työskentelivät täysipäiväisesti yrityksessä. Todellakin, rapatessa roiskuu eli asiakas suuttui tulisesti, ilmoitti olevansa vielä ”täysin työkykyinen ja työikäinen” ja häipyi paikalta ovet paukkuen. Muutaman vuoden kuluttua samainen asiakkaani ilmoitti: ”No, tehdään NYT se sukupolvenvaihdos, mistä silloin keskusteltiin”.

Mielestäni tilitoimistot ovat ratkaisevassa asemassa muistuttamaan ja huomauttamaan asiakkailleen yrityksen tai liiketoiminnan myymisestä tai sukupolvenvaihdoksen tekemisestä, jotta asia tulisi hoidettua ajoissa. Kannattavan liiketoiminnan tai ainakin potentiaalisen liiketoiminnan lopettaminenhan on aina häviö, jotain myytävää luulisi aina löytyvän. Tilitoimiston avulla jopa hiipuva liiketoiminta voi saada uuden nousukiidon. Yhä tänäkin päivänä olen tyytyväinen että ”loukkasin” asiakastani. Harmittelen vain sitä, että säikähdin enkä uskaltanut ottaa asiaa enää puheeksi – jos olisin, olisimme voineet hoitaa sukupolvenvaihdoksen kaikkien osapuolien suhteen vieläkin kannattavammin.

Jokaisessa tilitoimistossa ei voi olla osaamista arvonmäärityksiin, liiketoimintakauppoihin, osakekauppoihin tai fuusioihin. Jokaisen tilitoimiston pitäisi kuitenkin tuntea asiakkaansa niin hyvin, että voivat vinkata ajoissa kaupan tarjoamista mahdollisuuksista. Suurten tilitoimistojen voimavara on valtaisa, jos niiden kirjanpitotyötä tekevät henkilöt osaavat vinkata oman talon konsultille potentiaalisista myyntivaiheen yrityksistä. Verkostoituminen tilintarkastustoimistoihin tai paikallisiin konsultteihin, Uusyrityskeskuksiin ja elinkeinotoimijoihin antaa voimaa myös pienelle tilitoimistolle.

Ei hukata jo tehtyä työtä: annetaan olemassa oleville yrityksille jatkon mahdollisuus ja elämäntyön tehneille yrittäjille tilaisuus luovuttaa oma kädenjälki tuoreisiin, vahvoihin käsiin.

 

Tuija Aitto-oja

Toimitusjohtaja, Oulun seudun Uusyrityskeskus