Oma yritys on yrittäjän paras sijoitus

Kukapa ei joskus lukisi asuntojen myynti-ilmoituksia, vaikka ei ole omaa asuntoa edes myymässä. On kiva tietää, miten oman kämpän arvo on mahdollisesti kehittynyt. Sama koskee omaa mökkiä, pörssikursseista nyt puhumattakaan. Oman auton hinnan seuraaminen yleensä ei tuota yhtä suuria onnen hetkiä, mutta kiinnostaa se silti. Joku päivä myynti tulee kuitenkin eteen. Mitä myöhemmin, sen pienempi on yleensä oman auton arvo. Mitäpä jos vaihtaisikin auton jo nyt?

Oman yrityksen hintakehitystä taas ei voi mistään julkisesta lähteestä seurata. Voihan saman alan yritysten hintapyyntöjä katsella, mutta eipä se paljoa auta. Yrityksillä ei ole markkinoilla määräytyvää hintaa, joten jokaisen yrityksen hinta on määriteltävä erikseen. Tarvitaan realistinen arvomääritys. Sitä voisi verrata vaikkapa yrityksen terveys- tai kuntotarkastukseen.  Jos arvonmäärittely teetetään muutaman vuoden välein, tiedetään, miten yrityksen arvo kehittyy.

Mutta mikä on, että niin harvat yrittäjät tekevät näin? Ammattilaisen arvonmäärityksellä selviää vähintäänkin kaksi asiaa, jotka ainakin minua yrittäjänä kiinnostavat.

  1. Mitähän firmastani saisin, jos myisin sen nyt?
  2. Mitä kannattaisi tehdä, jotta saisin siitä vielä enemmän?

Kun yrityksestä luopuminen tulee meille yrittäjille 100 prosentin varmuudella eteen, niin uskon tämän tiedon kiinnostavan muitakin yrittäjiä.  Arvonmääritysten hinnat vaihtelevat 500:sta 2000 euroon. Jos sen on tehnyt yrityskaupan ammattilainen, saat kaupan päälle vielä konkreettiset neuvot siitä, missä mennään ja mihin voitaisiin päästä. Näitä tietoja hyödyntämällä kustannukset tulevat monikertaisesti katetuksi yrityksen arvonnousun myötä.

Jos arvonmääritys askarruttaa, niin nyt on uunituoretta apua tarjolla tee-se-itse-miehille ja -naisille. Juuri ilmestynyt Arvokas yritys -kirja on yrittäjän oma reseptikirja oman yrityksen arvon nostamiseksi ja säilyttämiseksi. Kirja antaa lukuisia vinkkejä ja näkökantoja, joilla yrittäjä voi omatoimisesti saada yrityksen arvokkaammaksi. Se ei tarkoita aina edes voiton tai liikevaihdon kasvattamista. Monesti pienetkin sisäiset siivouspäivät ja järjestelyt riittävät. Niitä voi tehdä hyvissä ajoin ajan kanssa, pikkuhiljaa.

Lopputuloksena on terveempi, tuottavampi, menestyvämpi ja turvallisempi yritys. Aivan sama, onko yritystä myymässä nyt vai vuosien päästä, tästä hyötyy koko yrityksen omistajuuden ajan. Aika moni yrittäjä ei juuri kirjoja lue. Tämän lukeminen nyt kyllä kannatta, se on suorastaan arvokasta.

 

Juha Rantanen

Kirjoittaja on yrittäjä ja Suomen Yrityskaupat Oy:n toimitusjohtaja