Digitaalisen ympäristön tarjoamat mahdollisuudet omistajanvaihdokseen

Tiedätkö mitkä tekijät saavat yritykset menestymään digitaalisessa ympäristössä? Tottakai vastaat, ja listaat mielessäsi yrityksen keskeiset menestystekijät: tuotteet ja palvelut, koneet ja laitteet, varaston arvo, työntekijöiden osaaminen, tulevaisuuden odotukset. Hyvä, mutta entä asiakkaat ja heidän tarpeensa? Oletko miettinyt miten suuren arvon ne tarjoavat yritykselle ja sen kehittämiselle?

Digitaalinen kauppa on tullut jäädäkseen – vuonna 2017 digikaupan markkinat olivat jo 2 300 miljardia dollaria ja on arvioitu, että digitaalisen kaupan markkinat tulevat kaksin kertaistumaan seuraavan neljän vuoden aikana. Sen myötä markkinoille syntyy uusia toimijoita jotka haastavat isot, vanhat toimijat. Uudet yritykset tulevat luomaan uusia prosesseja ja mekanismeja. Arvioidaan, että tässä kisassa menestyvät erityisesti ne, jotka pystyvät löytämään uusia tapoja helpottamaan ihmisten arkea.

Keskeistä tulevaisuuden digikaupassa menestyjille on se, että ne ovat kaikkien tavoitettavissa. Vielä muutama vuosi sitten monikaan ei osannut kuvitella, että ostaisi ruokansa netistä, asuisi ulkomaanmatkoilla paikallisen kotona tai omistaisi auton silloin kun sitä tarvitsee. Tämä digitaalisten alustojen kehitys tulee vain kiihtymään ja ne jotka osaavat ennakoida ihmisten tarpeet nopeiten tulevat keräämään isoimmat voitot.

Mutta jokainen tietää, että ihmisten tarpeiden ennakointi ei ole helppoa ja uuden alustan rakentaminen vaatii aikaa ja resursseja. Verkkokaupan perustamisen on toki nopeaa, mutta uusien asiakkaiden houkutteleminen sivuille ei ole helppoa. Uusi toimija joutuu tottumaan kokeilukulttuuriin, jossa haetaan asiasanoja kanavoimaan potentiaaliset asiakkaat verkkosivuille. Eikä vain käymään sivuilla, vaan myös tekemään ostoksia ja tulemaan sivuille myös toisen ja kolmannen kerran. Google on laskenut, että hellemekkoa etsivä teinityttö koskettaa ruutua 340 kertaa ennen kuin ostos lopulta maksetaan luottokortilla netissä.

Monilla pitkään perinteisellä alalla toimineilla yrityksillä on hyvä tuntuma omaan asiakaskuntaan. He tuntevat asiakkaidensa toiveet ja odotukset. Moni kivijalkaliikkeen yrittäjä tietää tarkkaan miksi vakioasiakas tulee ovesta sisään uudestaan ja uudestaan. Tämä tuntemus on yrityksen kultahippu, jota kehittämällä voidaan tavoittaa samanlailla käyttäytyvät asiakkaat, vaikka ympäri maailman.

Kokenut yrittäjä pystyy helposti kiteyttämään asiakkaiden tarpeet asiasanoiksi ja hänellä on suora yhteys asiakkaisiinsa. Tämä tuntemus auttaa verkkosivuston rakentamista, jonka avulla voidaan hakea hakukoneiden ja sosiaalisen median datapisteitä ja rakentaa algorytmejä ohjaamaan asiakkaat verkkosivuille. Omistajanvaihdostilanteessa tämän osaamisen siirtäminen jatkajalle tarjoaa mahdollisuuden kehittää yritystä vastaamaan digitaalisen kaupankäynnin haasteisiin.

Tässä yrityksen nivelkohdassa yrittäjän tukena voi toimia myös yrityskummi, kokenut yrittäjä tai yritysjohtaja. Yrityskummit auttavat mielellään yrityksen kehittämisessä ja moni heistä tuntee omistajanvaihdokseen liittyvät kysymykset myös omakohtaisesti. Yrityskummien toiminta on maksutonta ja luottamuksellista. Mikäli mietit omistajanvaihdosta ja kaipaisit itsellesi keskustelukumppania, niin voit hakea yrityskummia osoitteesta www.yrityskummit.fi

 

Minna Järvinen

toiminnanjohtaja
Suomen Yrityskummit ry