Digiloikka koronaviruksen jälkeen

Olin jo kirjoittanut blogin aivan muusta omistajanvaihdoksiin liittyvästä, mutta sattuneesta syystä heitin sen roskakoriin. Aivan samoin on käynyt monelle muullekin suunnitelmalle. Myös omistajanvaihdokset näyttävät romahtaneen murto-osaan alkuvuoteen tai viime vuoteen verrattuna.

Kriisi osoittaa, että Suomessa osataan tarvittaessa reagoida, tehdä päätöksiä ja panna niitä myös toimeen. Lyhyellä tähtäimellä kyse on yritysten selviytymisestä tilanteessa, jossa raaka-aineiden tai osien saanti on hankalaa, asiakkaat eivät osta perinteisellä tavalla eikä tulovirtaa ole. Valtio on ojentanut nopeasti auttavan kätensä, jotta vältyttäisiin konkurssiaallolta. Business Finlandin, ELY-keskusten ja pian myös kuntien kautta yrittäjät voivat hakea avustusta poikkeustilanteesta selviytymiseen. Tätä kirjoitettaessa tukipaketin laajuus on 1 000 000 000 (miljardi) €. Jo 2000 yritystä on saanut tukea ja määrä kasvaa nopeasti. Lisäksi Finnveran kautta saa pankkilainoille takauksen.

Poikkeustilarahoituksella pyritään kehittämään uusia tuotteita ja toimintatapoja. Erityisesti palvelualoilla tämä näkyy digiloikkana. Kun fyysinen palvelu ei ole mahdollista, niin digitalisaation avulla etsitään uusia ratkaisuja. Arjessa nämä näkyvät jo ruoan verkko-ostoina, digimuseoina ja etäkoulunkäyntinä. Uusille liiketoimintamahdollisuuksille on nyt erityisen paljon kysyntää, ja digiloikkaa tavoitellaan laajasti erilaisissa yrityksissä.

Kriisin kestosta ei ole kenelläkään varmuutta, mitä nyt presidentti Trumpilla ajoittain. Vaikka Kiinasta kuuluu hyviä uutisia siitä, että kovat keinot ovat tepsineet, häiriöt maailmantaloudessa tulevat jatkumaan pitkään. Näyttää siltä, että yrittäminen vaatii nyt, jos koskaan erityisen paljon riskinottoa ja riskinsietokykyä. Toisaalta tällä hetkellä rahoitusta on runsaasti tarjolla ja lainaa saa hyvin edullisella korolla ja takauksella. Vastaavasti monet, jotka ovat harkinneet yrityksen myyntiä, ovat entistä halukkaampia luopumaan, jos saavat yrityksestään edes siedettävän korvauksen. Parhaissa tapauksissa myytävä yritys on onnistunut digiloikassa.

On ennakoitu ja jopa todennäköistä, että epidemian jälkeinen aika on vahvaa nousukautta. Silloin ne yritykset, jotka ovat hyvin valmistautuneita, ja ovat esimerkiksi onnistuneet pitämään kiinni osaavasta henkilöstöstä, pääsevät kiinni kasvuun.

Omistajanvaihdos voi vaikuttaa pieneltä murheelta muiden ongelmien rinnalla. Silti ja siksi se on juuri tällä hetkellä oivallinen mahdollisuus avarakatseiselle yrittäjälle, joka etsii sijoituskohteita kriisin yli.

 

Pekka Pesonen

Kehittämispäällikkö

Business Finland