Yrityshaastattelu: Luonnonkosmetiikkayritys myi liiketoimintansa – tavoitteena kansainväliset markkinat uuden omistajan tuomilla osaamisella ja resursseilla

Naantalilainen luonnonkosmetiikkayritys Luonkos vaihtoi omistajaa elokuussa, kun yrityksen liiketoiminta myytiin kansainväliseen verkkokauppaan erikoistuneelle eBrandsille. Uuden omistajan tuomin resurssein Luonkos lähtee tavoittelemaan kansainvälisiä markkinoita.

Luonkosin toimitusjohtajan ja yhden perustajan, Piritta Forsin, mukaan myyminen ei ollut aluksi mielessä, kun ostaja otti ensimmäisen kerran yhteyttä. Fors kieltäytyi ensin kategorisesti tarjouksista, kunnes päätti lopulta kuunnella, mitä sitkeällä ostajalla oli sanottavana. Ostajan ymmärrys alan markkinoista ja resurssit, jollaisia pienellä yrityksellä ei ollut käytettävissä, vakuuttivat.

– Heiltä löytyy juuri sitä, mitä meiltä puuttuu, eli kansainvälistymisen, Amazon-kaupan ja Yhdysvaltain markkinoiden osaamista. Heidän vahvuutenansa on myös moninkertainen määrä työntekijöitä, Fors kertoo.

Kansainvälisen verkkokaupan ja uusien markkinoiden avaaminen olisi vaatinut sellaisia investointipääomia, joita pienen yrityksen olisi ollut vaikea saada kasaan yksin ja etenkin näinä aikoina.

Neuvotteluja käytiin ostajan kanssa noin viiden kuukauden ajan. Prosessin raskaus yllätti Forsin.

– Henkisesti raskaampi prosessi kuin olisin voinut kuvitella. En puhu välttämättä luopumisen tuskasta, vaan enemminkin epävarmuudesta sen suhteen, miten tässä lopulta käy. Et voi välttämättä puhua tilanteesta kenellekään kuin yhtiökumppanillesi ja olet tavallaan aika yksin tai kaksin tässä meidän tapauksessamme. Juristit ja konsultit voivat auttaa johonkin pisteeseen saakka, mutta päätös täytyy tehdä yrittäjien itse, Fors toteaa.

Oikeiden ihmisten merkitys

Neuvottelut eBrandsin kanssa johtivat liiketoimintakauppaan, jossa koko Luonkosin seitsemänhenkinen tiimi jatkaa. Tuotanto säilyy Naantalissa, jossa samassa kiinteistössä sijaitsevat myös tehtaanmyymälä ja varasto.

Forsin mukaan henkilökunta on suhtautunut muutokseen innoissaan, sillä Luonkos pääsee nyt kansainvälistymään helpommin ja uudet omistajat ovat fiksuja. Toimivia asioita ei mennä pilaamaan, vaan parannetaan sitä, mitä vielä pystytään parantamaan.

– Me olemme olleet koko ajan tosi tarkkoja siitä, että tehdään töitä vain hyvien tyyppien kanssa. Oli kyse mistä tahansa yhteistyöstä, Fors kertoo.

– Meille oli kiva, että eBrands on sydämeltään suomalainen ja arvomme kohtaavat. Heillä on ymmärrystä startupeista ja on osaavia ihmisiä, Fors täydentää.

– EBrands haastattelee noin 1000 yritystä vuodesta. Isosta joukosta valikoitui Luonkos, koska olemme aidosti arvopohjainen ja tuotteemme ovat erittäin innovatiivisia ja tulevaisuuden trendien mukaisia, myhäilee Fors.

Realismia

Matkan varrella yksi keskeinen oppi Forsille on ollut yrityksen myyntikunnossa pitäminen. Vaikka myynti ei olisi lähisuunnitelmissa, yritys on hyvä pitää myyntikunnossa joka päivä. Luonkosille tämä tarkoitti prosessien kehittämistä. Yritys helposti muistuttaakin ”omakotitaloa, jossa jokaisesta kaapista löytyy sotku”, jos prosessit eivät ole kunnossa.

Myyntikunnossa pitämisen lisäksi Fors painottaa realismia. Yrittäjän on osattava suhtautua realistisesti yrityksen arvonmääritykseen omista tunteista huolimatta. Yritys on oma juridinen yksikkönsä, eikä siihen pidä suhtautua liian henkilökohtaisesti.

– Omaa elämää ei tule rakentaa pelkkään yritystoimintaan, Fors muistuttaa.

Kasvua ja kansainvälistymistä tulevaisuudessa                                                                                                                                                                            

Uuden omistajan myötä Luonkos tavoittelee kansainvälistymistä monikanavaisesti. Ensimmäisiä askelia haetaan Pohjois- ja Keski-Euroopasta helpottamalla ostamista näissä maissa samanaikaisesti, kun valmistellaan Yhdysvaltain markkinoille liikkumista.

– Euroopasta on helpompi aloittaa. Saksassa on hyvin suuri luonnonkosmetiikan kasvava markkina ja Suomi on hyvässä huudossa, Fors kertoo.

Kansainvälistymisen rinnalla Luonkosin brändin kehittäminen jatkuu kotimaassa.

– Meillä on Suomessa vielä paljon kasvuvaraa. Emme ole missään nimessä unohtanut asiakkaita ja jälleenmyyjiä Suomessa. Tämä uusi kuvio varmistaa sen, että saamme entistä parempia myymälämateriaaleja ja pystymme keskittymään myyjien kouluttamiseen ja tapahtumiin, Fors summaa.

Forsin vinkit omistajanvaihdokseen

  • Mieti, mitä haluat omalta elämältäsi: Mikä on elämäntilanteesi, jaksamisesi ja tavoitteesi.
  • Pidä yritys aina myyntikunnossa ja ole realistinen yrityksen lukujen kanssa.
  • Suhtaudu yritykseesi liiketoimintana, älä itsesi jatkeena. Uskalla luopua.
  • Seuraa maailmantilanteen trendejä ja pohdi, onko oman yrityksen tuotteella tai palvelulla todellista potentiaalia.
  • Puhu rohkeasti muiden yrittäjien kanssa, jotka ovat käyneet samantyyppisen prosessin läpi.

Myös pieni yritys voi kansainvälistyä yrityskaupan kautta. Ammattimainen ostaja tuo pääoman lisäksi osaamista ja tietotaitoa, joka on pienelle yritykselle erityisen tärkeää.

Marianne Ruusunhelmi, Suomen Yrittäjät.

Haastattelija ja jutun kirjoittaja on Suomen Yrittäjien hankekoordinaattori Maaseutuyritysten omistajanvaihdoshankkeessa sekä Vauhtia puutuotealalle omistajanvaihdoksilla -hankkeessa.

Yhteystiedot
marianne.ruusunhelmi@yrittajat.fi
050 559 9225
Kirjoittaja

Marianne Ruusunhelmi

Hankekoordinaattori

Organisaatio
Suomen Yrittäjät
Marianne Ruusunhelmi on Suomen Yrittäjien hankekoordinaattori Maaseutuyritysten omistajanvaihdoshankkeessa sekä Vauhtia puutuotealalle omistajanvaihdoksilla -hankkeessa.