Kehitysyhtiö valmistelee yrityksiä myös omistajanvaihdoksiin

Yrittäjää lähellä oleva, tuttu kehitysyhtiö tai elinkeinotoimi auttaa yritystä sen tarpeissa monin tavoin, ja ne työskentelevät päivittäin suuren yritysjoukon kanssa eri kysymyksiin liittyen. Yhtenä yrityksen elinkaareen liittyvä luonnollisena osana omistajanvaihdosasioita tulee esiin ja kehitysyhtiö myös nostaa niitä aktiivisesti keskusteluun hyvissä ajoin ennen varsinaista toteuttamista, sillä prosessi on yleensä pitkä, ja vaatii yrittäjältä tottumista ajatukseen. Kehitysyhtiö tekee tätä valmistelutyötä itse ja kuten muutenkin, ohjaa tarvittaessa muiden palveluntuottajien luokse pysyen samalla yrityksen ja yrittäjän tukena

Vuosittain noin 3000 yritystä vaihtaa omistajaa ja omistajanvaihdoksia arvioidaan tulevan seuraavan kymmenen vuoden aikana noin 50 000 yritykselle. Seuraavan kymmenen vuoden aikana myyntiin on tulossa 34 000 yritystä ja sukupolvenvaihdoksia on toteutumassa 17 500 yrityksessä.

Omistajanvaihdos tarkoittaa yritykselle uutta alkua ja mahdollisuutta jatkaa liiketoimintaa. Uudet omistajat tuovat kannattavaankin yritykseen uusia ideoita ja toimintatapoja ja omistajanvaihdosten edistäminen on tehokasta kasvu- ja innovaatiopolitiikkaa. Ov-tilanteiden kautta myyntiin tulevat yritykset tarjoavat myös mahdollisuuden aloittaa yritystoiminta valmiin rakenteen pohjalta, mikä tervetulleella tavalla rikastuttaa vaihtoehtoja yrittäjyydestä kiinnostuneille.

Kuntien rahoittama yritysneuvonta, kehitysyhtiöt, uusyrityskeskukset ja elinkeinotoimet muodostavat valtakunnallisesti toimivan, lähellä yrittäjää olevan osaavan lähipalvelun. Vuosittain jo SEKES-verkoston 52 jäsenorganisaatiota työskentelevät noin 40 000 yrityksen kanssa ja asiakaskunta edustaa pääsääntöisesti kehittymishakuisinta osaa yrityksistä.

Kehitysyhtiöt ja elinkeinotoimet tekevät omin voimin paljon mutta edelleen vähemmälle huomiolle on jäänyt niiden rooli ikkunana kaikkiin yrityskehityspalveluihin. Kun yritys ottaa näihin yhteyttä, palvelevat ne joko itse tai osaavat ja haluavat ohjata toiselle toimijalle ”ei väärää yhteydenottopistettä” – periaatteen mukaisesti, mikä on merkittävä lisäarvo varsin monipolvisessa yritysneuvontarakenteessa.

Jaakko Helenius

toiminnanjohtaja, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry