Luodaan restartup-yrityksistä uusi muoti-ilmiö

Meillä on vuosikymmeniä ollut muotia antaa kaikki mahdollinen tuki startup-yrityksille. Nyt tämä muoti on syytä laajentaa restartup-yrityksiin. Tämä siitä syystä, että omistajanvaihdoksen jälkeen restartup-yrityksella on tutkimusten jopa paremmat eväät kasvuun kuin perustettavalla yrityksellä. Ja kasvua Suomi todella kaipaa.

Uusi omistaja tuo lähes aina uusia ideoita ostettavaan yritykseen. Ilman ideaa uudesta suunnasta harvemmin ostetaan yrityksiä. Tutkimusten mukaan 70 prosenttia ostajista kasvattaa uutta yritystään ja 30 prosenttia muuttuu voimakkaasti kasvaviksi yrityksiksi. Usein yhden yrityksen ostanut henkilö ostaa yhä uusia yrityksiä ja muuttuu sarjayrittäjäksi. Yli 80 % omistajanvaihdoksista on joko onnistuneita tai erittäin onnistuneita.

Myytäviä yrityksiä löytyy monilta eri toimialoilta. Mielestäni ei ole perinteisiä hiipuvia toimialoja tai uusia kasvualoja. On vain hyviä ja lähtökohtaisesti hieman enemmän takamatkalla olevia yrityksiä. Tarvitaan vain hiukan uusia näkökulmia ja nopeakin kasvu on mahdollista. Esimerkiksi perinteinen käsityötaito Suomessa pystytään yhdistämään menestykseen maailmalla. Uusi omistaja voi vaikka analysoida uusia trendejä New Yorkissa, samalla kuin trendikkäät huonekalut valmistetaan Suomessa.

Kävin pari viikkoa sitten hyvin perinteisen näköisessä kenkäkaupassa, kunnes astuin ovesta sisään. Yrittäjät olivat kehittäneet uudet erittäin mukavat pohjalliset kenkiinsä. Samalla he ovat päättäneet toimia heti globaaleilla markkinoilla. Maailmanvalloitukseen on lähdetty markkinoimalla sosiaalisessa mediassa lähes 200 000 eurolla kuukaudessa ja lähettämällä maailman mukavimpia kenkiä maailmantähdille. Tämä kenkäkauppa tekee uudella konseptilla jo 6 miljoonan euron liikevaihdon vuodessa.

Meillä on tällä hetkellä lähes 15 000 yritystä myytävänä, joissa jokaisessa on oma tarinansa ja uudet mahdollisuudet kasvuun. Siksi ostajat ja myyjät on saatava nyt yhteen eikä muutaman vuoden päästä. Olemme yrittäjissä pyrkineet aktivoimaan sekä myyjiä että ostajia. Onhan se tosiasia, että mikäli myytävällä yrityksellä on liikevaihtoa, sillä on myös asiakkaita. Liikkuvaan junaan on ostajan paljon helpompi hypätä kuin etsiä asiakkaat ihan alusta asti.

Itse asiassa olemme miettineet, että pitäisikö Suomeen perustaa startup-keskusten rinnalle restartup-keskuksia? Kysymys ei ole vain uusista fyysisistä tiloista, vaan uusista sisällöllisistä konsepteista. Me tarvitsemme luottamuksellisia tiloja, jossa ostajat ja myyjät voivat kohdata ja nämä kohtaamiset on tärkeä fasilitoida. Lisäksi omistajanvaihdokset edellyttävät ympärilleen paljon palveluja: arvioita ostettavan yrityksen arvosta, sopimusosaamista, rahoitusta jne. Kaikki omistajavaihdokseen liittyvät palvelut voisivat olla löydettävissä samasta osoitteesta.

Harri Jaskari

johtaja, Suomen Yrittäjät

Anneli Komi

omistajanvaihdostoiminnan päällikkö, Suomen Yrittäjät