Kohti yrityskauppaa -kasvupolusta vauhtia kauppoihin

Yrityskauppoihin ryhdytään valmistautumaan liian myöhään.

Yrityskaupan tekemiseen ei lähdetä tarpeeksi ajoissa etsimään ammattiapua.

Myöhästymisestä voi seurata hyvänkin liiketoiminnan rapistuminen jo ennen varsinaista myyntiin saamista. Kukapa jo pilalle mennyttä tavaraa ostaisi?
Voisiko yrityskaupan yksityisten ja julkisten palvelujen markkinointia kehittämällä saada yritykset tarpeeksi ajoissa käynnistämään yrityskauppaprosessin?

Voisiko yrityskaupan palvelumalleja esille tuomalla saada yritykset paremmin ymmärtämään, että kaupan toteuttamiseen löytyy myös ammattiapua ja että liikkeelle kannattaa lähteä ajoissa?

Tämän halusimme testata!

Yrityskauppojen onnistumisten varmistaminen on kansataloudellinen velvollisuutemme ja yrityskaupat voisivat nopeasti synnyttää aivan uutta toimeliaisuutta Suomeen. Siksi joukko yrityskauppojen kansallisia avainorganisaatioita päätti tarttua haasteeseen.

Kasvu Openin keväällä 2017 tehdyssä Kohti yrityskauppaa -kasvupolussa yrityskauppojen vauhdittamista kanssamme lähti tekemään tiimi yrityskauppojen osaajaorganisaatioita. Edustettuna olivat kaikki roolit yrityskauppoja edustavasta yrityspalveluverkostosta: Finnvera ja Nordea yrityskauppojen rahoittajana, Tietoakseli tilitoimistokumppanina, Eversheds sopimus- ja juridiikka näkökulmasta, Panostaja pääomasijoitusyhtiönä, Suomen Yrityskaupat Oy yrityskauppojen välittäjäorganisaationa, eläkevakuutusyhtiö Varma ja Suomen Yrittäjät valtakunnallisena verkostopartnerina.

Yhdessä kumppanien kanssa järjestetyissä yleisötilaisuuksissa haastoimme 68 erilaista suomalaista pk-yritystä hakeutumaan mukaan Kohti yrityskauppaa -kasvupolulle. Projektin aikana 30 mukaan valittua yritystä sai maksutta yhteensä 270 kpl 45 minuutin yrityskohtaista yrityskaupan sparraussessiota, kaikkiaan 60:ltä eri yrityskaupan ammattilaiselta.

Siis aivan jotain muuta kuin mihin tavallinen yrityskauppaan pyrkivä yritys ryhtyy (Omistajanvaihdosbarometri 2015).

Hyvät yrityspalautteet rohkaisevat

Yrityskauppaan valmistautuvien yritysten palautteet päivän onnistumisista olivat muikeat. Viimeiseen sparrauspäivään mennessä palautteet olivat jo kolmasosaltaan ”lottovoiton” tasoisia, muidenkin ollessa vähintään erittäin tyytyväisiä.

”On ollut kannattavaa ja hyödyllistä osallistua. Merkittävä apu tässä murrosvaiheessa. Jo pelkkä osallistumishakemus vei asioita eteenpäin ja sparraukset vastasivat moneen kysymykseen ja myös toivat paljon lisää kysymyksiä. Tämä projekti auttoi pääsemään seuraavaan vaiheeseen ja viemään yritys myyntikuntoon.”, toteaa Kasvupolun sparraukseen osallistunut yrityskauppaan valmistautuvan yrityksen vetäjä.

Yrityskaupan ammattilaisten tiimityö auttaa yrityskauppojen onnistumisessa

Kasvu Openin Kohti Yrityskauppaa -ohjelmassa mukana olleiden palveluorganisaatioiden osaaminen täydensi hienosti toisiaan. Eri toimijoiden väliset roolit olivat selkeitä ja tiimityö toimivaa. Yrityskauppaan liittyvät asiantuntijajoukkueet olivat helposti rakennettavissa. Hyvin toimiva yhteistyö mahdollisti yritysten tarpeiden pohjalta syntyvät, joustavat palvelumallit. Tästä yhteistyön tekemisen kulttuurista on helppo vetää johtopäätös, että yhteistä tekemistä on harjoiteltu vuosia ja koko porukka jakaa yhteisen tavoitteen: onnistuneet yrityskaupat. Sellaiset yrityskaupat, joissa sekä ostaja että myyjä ovat tyytyväisiä lopputulokseen.

Yrityskauppaverkosto oli Kohti yrityskauppaa -kasvupolussa välittömästi valtakunnallinen, kun jossain muissa kasvua kiihdyttävissä ekosysteemeissä yrittäjä kohtaa usein ensin alueellisia palvelutasoja, joista ”selvittyään” tie valtakunnallisiin palveluihin aukeaa. Yrityskauppaan valmistautuvan yrityksen näkökulmasta tämä tarkoitti, että pääsy Suomen parhaiden yrityskauppa-asiantuntijoiden luokse oli lopulta erittäin suoraviivainen.

Tätä suoraviivaisuuden kulttuuria tulee väistämättä lisäämään SLUSHin ja Kasvu Openinkin herättelemä startup-kulttuuri, jossa yritykset ovat jatkuvasti myynnissä. Tekemässämme Kohti yrityskauppaa -kasvupolussa saimme kylvettyä samankaltaista ajattelua myös kokeneempiin, re-startup-yrittäjiin. Tutkimuksetkin sen osoittavat: valmiin yrityksen ostaminen on todennäköisempi tie kasvuun kuin aloittaa nollasta!

Matti Härkönen ja Satu Haka

Kasvun Roihu Oy, joka on yksi Kasvu Open Oy:n perustajista.