Opas herättelee omistajanvaihdoksiin

Omistajanvaihdosta herätään usein yrityksissä ajattelemaan liian myöhään. Siksi toimivaan omistajanvaihdosten ekosysteemiin kuuluvat myös herättelytoimenpiteet, joilla eri toimijoiden tietoisuutta omistajanvaihdoksista kasvatetaan. Tärkeimmät herättelyn kohderyhmät ovat yritysten potentiaaliset myyjät ja ostajat. Muutkin omistajanvaihdosten onnistumisen kannalta tärkeät tahot tarvitsevat herättelyä. Esimerkiksi tilitoimistoissa ja pankeissa työskentelevät Lue lisää

Mahdollisuuksien sukupolvi

Suomessa puhutaan aika-ajoin menetetyistä sukupolvista. Usein esimerkkinä on 90-luvun laman aikana nuoruuttansa viettänyt joukko, joka ei päässyt leivänsyrjään kiinni. Nytkin nuorisotyöttömyys on korkealla ja syrjäytymisvaarasta on totisesti syytä huolestua. Nähtävissä on myös todellinen valopilkku, suorastaan Suomen mahdollisuus. Nuorten kiinnostus yrittäjyyteen on nimittäin Lue lisää

Osaava hallitus – menestyvä yritys

Miten edetä, kun kaikki ympärillämme on jatkuvassa muutoksessa? Kuinka pk-sektorin yritys pystyy ja ehtii vastaamaan jatkuviin uusiin haasteisiin, kun jokapäiväinen työkin vie kaiken ajan? Sanat omistajastrategia, digitaalistrategia, kasvustrategia, henkilöstöstrategia ja kansainvälistymisstrategia saavat monet yrittäjät ainoastaan miettimään, ettei moinen sanahelinä ja vaikeat paperityöt ole lainkaan häntä Lue lisää

Luottamus & sparraus

Työhyvinvoinnista huolehtiminen muutostilanteessa  –seminaarissa Oulussa 17.5.2016 nousivat luottamus ja sparraus tärkeiksi teemoiksi kaikkien esiintyjien puheenvuoroissa. Nykypäivän työelämän hektisessä ja vaativassa työympäristössä tarvitaan rinnalle usein keskustelukumppani tai sparraaja, jotta päästäisin tavoitteisiin ja jaksettaisiin tehdä positiivisin mielin töitä. Esimerkiksi Liikuntakeskus Voiton yrittäjä Tuomo Kilpeläinen kertoi oman Lue lisää

Startupeja ja omistajanvaihdoksia

Suomessa perustetaan vuosittain noin 28 000 uutta yritystä. Tilastokeskus osoittaa, että näistä ensimmäisen viiden vuoden aikana lopettaa noin 54 prosenttia. Näin jäljelle jää 13 000 yritystä, jotka selviävät hengissä ensimmäisestä viidestä vuodestaan. Lopettavien joukkoon putoaa siten 15 000 yritystä. Selvää on, että kaikki ideat eivät kanna ja ainoastaan Lue lisää

Yrittäjän etiikka ja yrityskauppa

Yrittäjän etiikka tarkoittaa yrittäjän toiminnan taustalla olevaa kokonaisvaltaista ja arvoihin pohjautuvaa ajattelutapaa – ajatuksia oikeasta ja väärästä, hyvästä ja pahasta. Tuoreen tutkimuksen mukaan yrittäjät kohtaavat yhä uusia epäeettisiä toimintatapoja työssään. Lähes kaikki vastaajat (98 %) pitivät tärkeinä omia eettisiä toimintatapojaan yrittäjänä. Lisäksi valintojen Lue lisää