Yritysten hinnat nousussa vai laskussa?

Muutaman kerran vuodessa media tekee jutun yrityskauppojen hintakehityksestä. Yrityskaupan ammattilaista tiedustellaan, mihin suuntaan hinnat ovat menossa ja miksi. Ammattilaisen korvissa kysymys paljastaa ainakin sen, että yrityskauppa-ala on kysyjälle vieras. Saman asian paljastaa heitto, että myyjä ja välittäjä pyrkivät ainoastaan myymään mahdollisimman kalliilla Lue lisää

Omistajanvaihdoksen järki ja tunteet

Kesän loppupuolella käytiin olympialaiset. Suomen mitalitoiveet olivat ennen kisoja korkeat, ja Suomella piti olla muutama ”varma kortti”. Kansalaiskeskustelujen ja median perusteella kisat olivat Suomen urheilukansalle pettymys. Syyksi huonoon menestykseen on esitetty suomalaisten urheilijoiden henkisen kantin pettäminen. Hyvin mahdollista. Vaikka olet kuinka hyvässä Lue lisää

Etelä-Pohjanmaan Yritysmarkkinat – 10 vuotta, 5 periaatetta

Kymmenen vuotta sitten Kurikan yrittäjäyhdistyksessä syntyi ajatus järjestää uudenlainen tapahtuma yhdistämään yrityksen ostamisesta ja myymisestä kiinnostuneita. Paikallistaso nähtiin kuitenkin liian pieneksi onnistuneen tapahtuman toteuttamiseksi. Niinpä sain kunnian olla mukana tuoreena Ilmajoen kunnan yritysasiamiehenä suunnittelemassa ja myöhemmin järjestämässä ensimmäistä tapahtumaa yhdessä Kurikan ja Lue lisää

Työpajoista vauhtia omistajanvaihdoksiin Etelä-Pohjanmaalla

Etelä-Pohjanmaa on ollut edelläkävijä pienten yritysten omistajavaihdosten edistämisessä ja haluaa olla sitä jatkossakin. Etelä-Pohjanmaan Yrittäjien omistajanvaihdosten neuvontapalvelut ovat kaikkien alueen yrittäjien käytössä, ja Yrityspörssiä käytetään suhteessa eniten koko maassa. Maakunnallisen omistajanvaihdosfoorumin myötä kehittämispanostukset ovat olleet koordinoituja ja tehokkaita. Keväällä 2016 käynnistyneen Pienten Lue lisää

Opas herättelee omistajanvaihdoksiin

Omistajanvaihdosta herätään usein yrityksissä ajattelemaan liian myöhään. Siksi toimivaan omistajanvaihdosten ekosysteemiin kuuluvat myös herättelytoimenpiteet, joilla eri toimijoiden tietoisuutta omistajanvaihdoksista kasvatetaan. Tärkeimmät herättelyn kohderyhmät ovat yritysten potentiaaliset myyjät ja ostajat. Muutkin omistajanvaihdosten onnistumisen kannalta tärkeät tahot tarvitsevat herättelyä. Esimerkiksi tilitoimistoissa ja pankeissa työskentelevät Lue lisää

Mahdollisuuksien sukupolvi

Suomessa puhutaan aika-ajoin menetetyistä sukupolvista. Usein esimerkkinä on 90-luvun laman aikana nuoruuttansa viettänyt joukko, joka ei päässyt leivänsyrjään kiinni. Nytkin nuorisotyöttömyys on korkealla ja syrjäytymisvaarasta on totisesti syytä huolestua. Nähtävissä on myös todellinen valopilkku, suorastaan Suomen mahdollisuus. Nuorten kiinnostus yrittäjyyteen on nimittäin Lue lisää

Osaava hallitus – menestyvä yritys

Miten edetä, kun kaikki ympärillämme on jatkuvassa muutoksessa? Kuinka pk-sektorin yritys pystyy ja ehtii vastaamaan jatkuviin uusiin haasteisiin, kun jokapäiväinen työkin vie kaiken ajan? Sanat omistajastrategia, digitaalistrategia, kasvustrategia, henkilöstöstrategia ja kansainvälistymisstrategia saavat monet yrittäjät ainoastaan miettimään, ettei moinen sanahelinä ja vaikeat paperityöt ole lainkaan häntä Lue lisää